Egy év a Dominikai Köztársaságban

Karib kaland

Karib kaland

Jenny és az iskola

2015. április 30. - almadigabi

Két hétig volt egy itthoni tanár segítőnk, Jenny, aki Dorkáéknál pedagógiai asszisztens, de mint kiderült nem nagyon értett a gyerekekhez. 

Az első, amit nem tudtunk vele megértetni, hogy egy óránál tovább ne tartson a foglalkozás. De ő ráér, szerinte kezeljük ezt rugalmasan. Nem, nem akarjuk rugalmasan kezelni, mikor a gyerekek 8-tól fél 3-ig ülnek a suliban, akkor eszem ágában sincs még itthon is órákig gyakoroltatni őket. Viszont azt beláttuk, hogy a nyelv miatt muszáj, így a max. egy óra volt a kompromisszum. De szó szerint ki kellett tenni, egy óra elteltével, és még az ajtóból is magyarázott...

Egyébként, aki tanította már Bencét, az sejtheti mi történt ezzel a tanítónénivel: Bence megette reggelire :-)
Dorkánál meg az volt a rögeszméje, hogy órákig üljön egyhelyben és gyakoroljon. Pár nap után mondtam is Józsinak, ha még egyszer kiejti a száján, hogy "practice" (gyakorlás), megverem. Megkérdezte, hogy Dorka miért játszik, miért nem figyel rá? (Hát, talán mert hatéves? és az a dolga, hogy játsszon?)
Próbáltuk rávenni, hogy inkább ő is játsszon Dorkával, mert úgy sokkal gyorsabban tanulja a szavakat. Ezt teljesen nem értette, látszott, hogy összezavartuk ezzel a kéréssel. Tökéletes kiejtést várt el a hatévestől, ezért aztán, még ha jól mondott is egy-két szót, akkor is elismételtette vele százszor, mert szerinte az i betűt nem ejtette elég szélesen, vagy a ñ betűt nem ejtette jól, mert szerinte azt senki nem tudja kiejteni, hiába mondtuk, hogy de, mi ki tudjuk, merthogy a magyarban van ny betű. Nem, mi ezt nem tudhatjuk, mert az amerikaiak sem tudják, akkor mi se tudjuk. ?!?
Bencénél - látva, hogy a gyerek hülyére veszi - csak a spanyol háziban kértük a segítségét, hogy mondja el, mi a feladat (sajnos a kézírást még mindig nehezen tudjuk elolvasni, így hiába van felírva a lecke, kell a segítség), kértük fordítsa le, aztán majd apa intézi a többit. Ezt sem értette meg, minden feladatot órákig akart magyarázni - Józsinak.
Ott telt be a pohár egy ilyen alkalommal, amikor hosszasan elkezdte neki ecsetelni, hogy mit jelent a kommunikáció. Józsi először finoman közölte vele, hogy tudja. De Jenny szerint az kizárt, mert ez egy spanyol feladat. És elkezdte definiálni drága férjemnek a kommunikáció fogalmát. Józsi újra szólt, hogy nem kell magyarázni, ez a szakmája. Jenny: az mindegy és magyarázta tovább.
Józsi: de én ezt tanítottam az egyetemen. Jenny: tök jó, de akkor sem tudhatja.
Ez volt az utolsó nálunk töltött napja :-)

A sulinak továbbra is vannak vicces dolgai. Például azt nem tudom, hogy miért nincsenek az egyes tantárgyak összehangolva? Tehát Dorkáék most tanulnak írni, az olvasástól meg még eszméletlen messze vannak, ennek ellenére, a környezet könyv (Naturales) elején a következő feladatot adták fel házinak: Írd be a képen látható szervek neveit! Gyomor, szív, tüdő. (Egyáltalán, ezt miért kell tudni egy hatévesnek?!?), következőt kellett volna Dorkának spanyolul leírni: estómago, corazón, pulmón. "Bébikönnyű" szavak egy elsősnek aki nem tud írni...

Beírtam neki, ő pedig szépen átírta.

image_38.jpg

De a jó hír, hogy Dorka úgy tűnik átbillent, most már talán nagyon is ;-)
Letöltöttem a netről íráselőkészítő feladatokat és azokat másoltam be neki egy szuperrózsaszín-hercegnős füzetbe. Vonalak, körök, fecskefarok stb. Erre teljesen rákattant. Órákig képes ülni és csinálni.
Leül és rajzol, színez, meg feladatokat old meg és nyaggatja az apját, hogy magyarázza el neki mi a feladat! Ja, és ha mindezt megunta, akkor az Okos doboz alkalmazást kéri, levezetésként.

Angliában élő ismerősek szóltak, hogy léteznek betűtanító alkalmazások, erről én korábban nem is hallottam, de letöltöttük, találtunk spanyol verziót és ezt is szereti. A szenvedés megszűnt, boldogan, magabiztosan veszi elő a háziját és rekordidő alatt megcsinálja. Ami nem megy, ott kéri, hogy rajzoljam elő neki és utána addig próbálkozik, amíg nem sikerül. Sokat vág és ragaszt itthon. A legújabb, hogy fog egy papírt, aztán színes papírokból vág ki emberkéket, külön a fejét, szemét, száját stb. ici-pici kis fecniket vág/tép és ragasztja a helyére. Ruhákat szab magának nejlonzacskóból a legújabb projektünk pedig egy kisváros lesz üres dobozos üdítőkből (szintén az ő ötlete). Találtam neki remek ujjmozgatós mondókákat, játékokat is (amit amikor a Bence meghallott, a homlokára csapott, hogy Jé, ezt mi mennyit csináltuk otthon elsőben!), ezt naponta csinálja az egész család, mert úgy sokkal viccesebb. Az ujjacskái még mindig elég lazák, (nem emlékszem pontosan, de talán tónus problémaként írták le a nev.tan-ban, tehát, hogy nem tudja rendesen feszíteni az ujjait, meg a karját, ami ugye az íráshoz nagyon kell). Minden nap úszik, játszik a medencében (ki-be ugrálnak, illetve a medence aljáról gyűjtik a golflabdákat). És este egy órát sétálunk a parkban. Tegnapelőtt épp kicsi kókuszdiókat gyűjtött (ha már itt nincs gesztenye), azok is itt sorakoznak, ki akarja festeni őket.

10653820_801072149925047_6862587949184097578_n.jpg

És tadamm! Pénteken megérkezett az első visszajelzés a suliból, mégpedig az, hogy Dorka gyönyörűen halad, és előbbre tart, mint a spanyol gyerekek! (Mondjuk a tanítónéni rájöhetett, hogy ebbe sok munkánk van, mert odaírta, hogy köszöni a segítséget! :-) )

img_0784.JPG

2014. szeptember 18.

A bejegyzés trackback címe:

https://karibkaland.blog.hu/api/trackback/id/tr337414398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása